|
Test: S Touaregem v akci
Co dokáže Touareg na silnici, uživatelé vědí, ale co dokáže v terénu si nikdo nedovedl představit. My ano, protože jsme prováděli zaškolování dealerů v roce 2003, ale i tak
nás ještě překvapil svou průchodností a odolností ! Na silnici pohodlná limuzína, v terénu svou průchodností pohřbí mnohý vůz v kategorii těžký offroad.
Vzhledem ke skutečnosti, že akce probíhala od dubna do října, nebyla nouze o bahno ani prach, prudké stoupaní a klesání, boční náklony nebo průjezdy vodou. Tak, jak je už naším zvykem, snažili jsme se ukázat co všechno Touareg umí a dávali jsme všem vozům pořádně zabrat. Podívejte se sami, že to neměly jednoduché. Společnost Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o. měla na akci připraveno pět vozů značky Touareg (www stránky) a to ve všech čtyřech motorizacích - zážehový motor V6 o objemu 3,2 litrů jediný, který poháněl natural. A pak tři dieselové motory a to R5 TDI řadový pětiválec o objemu 2,5 litru, nový šestiválec V6 TDI o objemu 3,0 litrů a třešničkou na dortu byl deseti válec V10 TDI o objemu 5,0 litrů s neuvěřitelným točivým momentem 750Nm.
S každou další akcí jsme si dovolovali s vozy víc a víc. To, co se i nám zprvu zdálo pro tento vůz obtížné, jsme už brali jako samozřejmé a stále nás překvapovala prostupnost terénem tohoto zcela sériového vozu. To, že se vozidla dokázala rozjíždět do kopců a automatická převodovka a ESP plynule rozložily záběr, nás nepřekvapilo, ale to, že se desetiválec se svou lví silou 750Nm dokázal rozjet na volnoběh i ve 42° svazích, dostalo nejen klienty, ale i nás. Při překonávaní různých zkřížení a příkopů, jsme opět využívali ESP nebo uzávěrky a neustále zkoušeli nové kousky.
Že se jedná o "srdeční záležitost", bylo vidět na klientech, kteří ve vozech často nejen tajili dech, ale mnohdy se jim na okamžik i "zastavilo" srdce. Musím popravdě říct, že párkrát to byla i pro nás "srdeční záležitost", když účastník někdy zazmatkoval. Ale od toho jsou přeci instruktoři, kteří s ledovým klidem zasáhnou a otočí volant tím správným směrem nebo přimáčknou nohu, která se bojí přidat plyn. Stále se na nás nevěřícně dívali, když jsme je před sjezdem svahem dolů upozornili, že jízdu za nás obstará asistenční systém pro jízdu ze svahu - tedy zařízení, které samo přibrzďuje jednotlivá kola a tím udržuje vozidlo v přímém směru. Když jsme při jízdě dolů tleskali chodidly o sebe, aby uvěřili, nevěřícně kroutili hlavou.
Já osobně jsem si z akce odnesl poznání, že může i moderní, elektronikou doslova nabitý vůz, vydržet náročné podmínky dlouhodobého používání v náročném terénu a mnohdy, přestože se tak netváří, předčí svou průchodností i své bratry z kategorie těžkých offroadů, kteří se sice tváří daleko víc drsně, ale moderní technologie už je předčila. Ptáte se čím mě tedy Touareg dostal? Svou průchodností členitým terénem na různorodém podkladu, odolností karoserie vůči zkrutu a celkovou odolností vozu při dlouhodobém používání v terénu, zároveň svým pohodlím a jízdním komfortem na silnici umožňující se běžně přesunovat vysokou cestovní rychlostí a to zcela bezpečně, neboť při rychlosti nad 180 km/h se podvozek na měchách sníží na 180 mm, tedy o celých 120 mm z nejvyšší světlé výšky, která je na sériově bezkonkurenčních 300 mm. Touareg prostě u mě obstál na jedničku!
Jirka Chramosil
Základní technické předpoklady pro pohyb v terénu Zesílený vevařený rám do samonosné karoserie, nahrazující žebřinový rám. Jeho robustnost zaručuje, že nedochází i v náročném terénu ke zkrutu karoserie a mohu skutečně potvrdit, že ani po tzv. "houpačkách", které vypadají efektně a kde jsou kola i metr a půl ve vzduchu, vozidla nevykazovala žádné znaky, které se projevují u klasických SUV, tedy nedoléhající dveře atd. V tuhosti karoserie obstál vůz na výbornou. Rozhodující je standardní vybavení přídavnou redukční převodovkou, která opět řadí Touarega do kategorie terénních vozů a je výborně synchronizovaná s automatickou převodovkou. Ovšem nejdůležitější výbavou do terénu je možnost změny světlé výšky pomocí vzduchových měchů. Nutno podotknout, že právě Volkswagen byl první, kdo použil tuto koncepci u sériových vozů v takovém rozmezí možnosti regulace. Od 160 mm až do 300 mm, tedy celých 140 mm - od nakládací polohy 160 mm až do 300 mm v poloze X.tra level offroad. Skutečně žádný z těžkých offroadů nenabízí bez úpravy podvozku světlou výšku 30 cm. Rovněž boční náklon a stoupavost 45° je srovnatelná pouze s nejlepšími parametry vozů v kategorii těžkých offroadů. Sečteno a podtrženo, to co projede např. Patrol s podvozkem OME na pneu 33", dokáže bez problému projet Touareg. Ovšem s tím rozdílem, že když odjíždí z terénu, změní se na pohodlné a rychlé SUV.
|