Test:   S Touaregem v akci

Co dokáže Touareg na silnici, uživatelé vědí, ale co dokáže v terénu si nikdo nedovedl představit. My ano, protože jsme prováděli zaškolování dealerů v roce 2003, ale i tak nás ještě překvapil svou průchodností a odolností ! Na silnici pohodlná limuzína, v terénu svou průchodností pohřbí mnohý vůz v kategorii těžký offroad.

V roce 2005 jsem se jako odborný poradce v segmentu4x4 spolu s našimi instruktory zúčastnil projektu TOUAREG EXPERIENCE ČESKÁ REPUBLIKA 2005, který pro V.I.P. zákazníky všech dealerů Volkswagen v České republice uspořádala společnost Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o. (www.volkswagen.cz). Celkem jsme se podíleli na organizaci 35 akcí v patnácti lokalitách rozmístěných po Čechách i Moravě, na nichž jsme v terénu odjezdili s vozy Touareg celkem 300 hodin v náročném terénu. Musím konstatovat, že se jednalo o jednu z nejlepších akcí, které jsme zažili a zatím nikdo z importérů vozů 4x4 nenabídl akce v takovém měřítku. Svůj podíl na zdárném průběhu akce měla agentura S&K Public (www.skpublic.cz), která zajišťovala výborné zázemí. Jak sehranou organizací, tak zajištěním občerstvení, potřebných agregátů, party stanu, reklamním materiálům a obslužného personálu s příjemnými hosteskami. Zároveň vytipovala vhodné lokality a my si na místě vždy našli nějakou tu "záludnost" nad níž srdce offrouďáka zaplesá. Společnost Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o. udělala touto akcí, co do jejího rozsahu, krok do neznáma, ale rozhodně vsadila na správnou kartu. Spokojenost klientů, kteří z akce odcházeli s pocitem příjemně stráveného dne, obohaceni nabytými zkušenostmi, jak se správně pohybovat s vozem v náročném terénu a hlavně plni dojmů co všechno Touareg v terénu dokáže, jsou tou nejlepší vizitkou o správné volbě této akce.

     

   

Vzhledem ke skutečnosti, že akce probíhala od dubna do října, nebyla nouze o bahno ani prach, prudké stoupaní a klesání, boční náklony nebo průjezdy vodou. Tak, jak je už naším zvykem, snažili jsme se ukázat co všechno Touareg umí a dávali jsme všem vozům pořádně zabrat. Podívejte se sami, že to neměly jednoduché.

Společnost Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o. měla na akci připraveno pět vozů značky Touareg (www stránky) a to ve všech čtyřech motorizacích - zážehový motor V6 o objemu 3,2 litrů jediný, který poháněl natural. A pak tři dieselové motory a to R5 TDI řadový pětiválec o objemu 2,5 litru, nový šestiválec V6 TDI o objemu 3,0 litrů a třešničkou na dortu byl deseti válec V10 TDI o objemu 5,0 litrů s neuvěřitelným točivým momentem 750Nm.

Představovat Touarega jinde než v terénu si nebudeme, neboť o tom jste jistě četli mnoho testů, z mého pohledu je na silnicí luxusním SUV, blížícím se díky pneumatickým měchům komfortní limuzíně. Na první pohled ho jeho exteriér řadí mezi SUV, ovšem v terénu platí, že je Touareg vlk v rouše beránčím.
První akce začínala v dubnu, kdy byl terén ještě podmáčený a nebyla nouze o bahno. Hned na první akci dostaly vozy "pěkně" zabrat, vyjeté koleje plné bahnité kaše, táhlé louže, ostré výjezdy a prudká klesání. To vše na sériových nízkoprofilových pneumatikách se silničním vzorkem o rozměrech 17 až 20 palců. Kdybych to neviděl na vlastní oči, nevěřil bych. Ovšem ESP, které zabraňuje prokluzu kol a tak neustále udržuje optimální trakci, dovoluje jezdit vozům i za těchto náročných podmínek. A to ještě nemluvím o další SÉRIOVÉ výbavě, jíž je u pohonu 4x4 a vozu určeného zdolávat náročný terén, nezbytná – uzávěrka mezinápravového diferenciálu a terénní redukce LOW RANGE. Esem v rukávě je příplatková 100% uzávěrka zadního diferenciálu. I když po pravdě řečeno my jsme vyhodnotili na kluzkém podkladě výhodnější využití právě ESP, které zachovávalo trakci i tam, kde by se i s uzávěrkou kola se špatným vzorkem jen zalepila.

     

   

S každou další akcí jsme si dovolovali s vozy víc a víc. To, co se i nám zprvu zdálo pro tento vůz obtížné, jsme už brali jako samozřejmé a stále nás překvapovala prostupnost terénem tohoto zcela sériového vozu. To, že se vozidla dokázala rozjíždět do kopců a automatická převodovka a ESP plynule rozložily záběr, nás nepřekvapilo, ale to, že se desetiválec se svou lví silou 750Nm dokázal rozjet na volnoběh i ve 42° svazích, dostalo nejen klienty, ale i nás. Při překonávaní různých zkřížení a příkopů, jsme opět využívali ESP nebo uzávěrky a neustále zkoušeli nové kousky.

Světlou výšku 240 mm, kterou lze pro jízdu v terénu zaaretoavat, na rozdíl od konkurence, el. zámkem do rychlosti 75 km/h, jsme využívali v drtivé většině. Musím zdůraznit, že zejména v prvním kole, kdy jsme řídili my a předváděli jsme, co všechno Touareg umí, jsme v hojné míře využívali i maximální světlou výšku 300 mm. Na trase ale bylo vždy několik míst, kde i samotní účastníci museli tuto světlou výšku využít, tak aby si sami vyzkoušeli maximální průchodnost terénem.
Na nejednu z předváděcích akcí přijeli i už šťastní majitelé vozů Touareg. Šťastní z toho, že mnohdy i po roce vlastnictví tohoto vozu poprvé pochopili co vlastně mají za auta a co všechno dokáží s vozem projet. Co bylo ale nejzajímavější, že i klienti, kteří nikdy v terénu nejezdili, dokázali s využitím technického potenciálu tohoto vozu projet celou trať, kterou jsme připravili a to včetně všech terénních nástrah - samozřejmě pod vedením instruktorů. My jsme si vždy nechali pro sebe jen ty největší terénní lahůdky, kde se auta různě překlápěla a na zemi zůstávala jen dvě kola nebo jezdila v bočním náklonu přes 40°.

     

 

Že se jedná o "srdeční záležitost", bylo vidět na klientech, kteří ve vozech často nejen tajili dech, ale mnohdy se jim na okamžik i "zastavilo" srdce. Musím popravdě říct, že párkrát to byla i pro nás "srdeční záležitost", když účastník někdy zazmatkoval. Ale od toho jsou přeci instruktoři, kteří s ledovým klidem zasáhnou a otočí volant tím správným směrem nebo přimáčknou nohu, která se bojí přidat plyn. Stále se na nás nevěřícně dívali, když jsme je před sjezdem svahem dolů upozornili, že jízdu za nás obstará asistenční systém pro jízdu ze svahu - tedy zařízení, které samo přibrzďuje jednotlivá kola a tím udržuje vozidlo v přímém směru. Když jsme při jízdě dolů tleskali chodidly o sebe, aby uvěřili, nevěřícně kroutili hlavou.

     

   

Postupně jsme se s Touaregem sžili a na akce například v Mohelnici na trati, kde se jezdí i Truck trial, se prostě nedá zapomenout. Prudké sjezdy o skonu 42°, které dokázal Touareg i vycouvat, byly skutečně offroadovou lahůdkou. O to větší "vzrušení" to pro nás bylo, když jsme se do sjíždění těchto svahů pustili a za volantem seděli samotní účastníci, znamenalo to pro nás být 100% ve střehu a okamžitě korigovat případnou chybu. Ale takřka všichni měli k terénu větší respekt a schopnosti vozidla převyšovaly jejich troufalost, tak celá akce proběhla bez problémů.

Já osobně jsem si z akce odnesl poznání, že může i moderní, elektronikou doslova nabitý vůz, vydržet náročné podmínky dlouhodobého používání v náročném terénu a mnohdy, přestože se tak netváří, předčí svou průchodností i své bratry z kategorie těžkých offroadů, kteří se sice tváří daleko víc drsně, ale moderní technologie už je předčila. Ptáte se čím mě tedy Touareg dostal? Svou průchodností členitým terénem na různorodém podkladu, odolností karoserie vůči zkrutu a celkovou odolností vozu při dlouhodobém používání v terénu, zároveň svým pohodlím a jízdním komfortem na silnici umožňující se běžně přesunovat vysokou cestovní rychlostí a to zcela bezpečně, neboť při rychlosti nad 180 km/h se podvozek na měchách sníží na 180 mm, tedy o celých 120 mm z nejvyšší světlé výšky, která je na sériově bezkonkurenčních 300 mm. Touareg prostě u mě obstál na jedničku!

Jirka Chramosil
OFF ROAD EXPEDITIONS


Základní technické předpoklady pro pohyb v terénu
VW Touareg - test 2003

Zesílený vevařený rám do samonosné karoserie, nahrazující žebřinový rám. Jeho robustnost zaručuje, že nedochází i v náročném terénu ke zkrutu karoserie a mohu skutečně potvrdit, že ani po tzv. "houpačkách", které vypadají efektně a kde jsou kola i metr a půl ve vzduchu, vozidla nevykazovala žádné znaky, které se projevují u klasických SUV, tedy nedoléhající dveře atd. V tuhosti karoserie obstál vůz na výbornou. Rozhodující je standardní vybavení přídavnou redukční převodovkou, která opět řadí Touarega do kategorie terénních vozů a je výborně synchronizovaná s automatickou převodovkou. Ovšem nejdůležitější výbavou do terénu je možnost změny světlé výšky pomocí vzduchových měchů. Nutno podotknout, že právě Volkswagen byl první, kdo použil tuto koncepci u sériových vozů v takovém rozmezí možnosti regulace. Od 160 mm až do 300 mm, tedy celých 140 mm - od nakládací polohy 160 mm až do 300 mm v poloze X.tra level offroad. Skutečně žádný z těžkých offroadů nenabízí bez úpravy podvozku světlou výšku 30 cm. Rovněž boční náklon a stoupavost 45° je srovnatelná pouze s nejlepšími parametry vozů v kategorii těžkých offroadů. Sečteno a podtrženo, to co projede např. Patrol s podvozkem OME na pneu 33", dokáže bez problému projet Touareg. Ovšem s tím rozdílem, že když odjíždí z terénu, změní se na pohodlné a rychlé SUV.