|
TEST: VW Tiguan
V lednu uvedl Volkswagen na náš trh mladšího bratra již všem dobře známého Tuarega, i když se koncepčně jedná o zcela jiné vozidlo, jsou si skutečně v mnohém podobní.
Možná si vzpomenete na můj test z roku 2004, kdy jsem měl možnost otestovat prvního Tuarega. Když jsem vůz poprvé viděl, tak jsem si říkal: další all road nebo-li SUV na polní cesty,
které se tváří jako teréňák a v terénu pak nic. Ovšem po usednutí za volant jsem nevycházel z údivu - kromě množství komfortu, který se ovšem od vozu této třídy očekává, jsem zde
našel i čistě offrouďácké ovladače, které z vozů u jiných značek postupně mizí a u novinek se najdou zřídka. Tedy kromě permanentního pohonu 4x4 s rozdělením 50:50, hlavně terénní
redukci, mezinápravový diferenciál se 100% uzávěrkou, na přání pak ještě 100% uzávěrkou zadní nápravy !
Až tak mě sice nový Tiguan nepřekvapil, neboť jde o kompaktní SUV v pravém slova smyslu. Přes tvary SUV ale vypadá velice sportovně obzvláště ve výbavě Trend & Fun,
Sport & Style s protažením přídě hodně dolů. Naopak Tiguan ve výbavě Track & Field s ostře seříznutou přídí dává jasně najevo, že tento vůz se může vydat i do terénu.
Exteriér se skutečně povedl a zrovna tak bude příjemně překvapeni i v interiéru vozu. Přístrojová deska je přehledná a kruhové mají sportovní charakter. Uprostřed je multifunkční
systém poskytující standardní informace a také integrovaný kompas. Přední sedačky mají dobré boční vedení. Na zadních sedačkách najdou dostatek místa dvě dospělé osoby
a nebo tři děti. Zavazadlový prostor je u modelu bez rezervního dojezdového kola, které nahrazuje tiresmobility systém (vzduch. kompresor a směs, která zajistí zalepení trhliny při
defektu. Je skutečně objemný, má 470 litrů a lze jej po sklopení zadního sedadla zvětšit na 1510 litrů. Tak vzniká velice flexibilní prostor. Pod kapotou najdete dva motory, a to
čtyřválcový benzinový 1,4 TSI o objemu 1390 cm2, s výkonem 110 kW (150 k), 240Nm, a čtyřválcový dieselový 2,0 TDI DPF o objemu
1980 cm2, 103 kW (140 k) s výkonem, 320Nm. Ve výbavě se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Pohon náprav zde řeší systém
4Motion - permanentní pohon všech kol 4MOTION rozděluje veškerou sílu optimálně mezi přední a zadní nápravu a také mezi kola na každé nápravě. Odchylky jsou
systémem identifikovány a odpovídajícím způsobem vyrovnány během zlomků sekundy. Při nízkém momentu zrychlení dojde automaticky k přepnutí na přední pohon, který šetří
pohonné hmoty. Systém tedy za standardních jízdních podmínek pohání přední nápravu a tím dochází k nemalé úspoře paliva. Co nás ještě z technických vymožeností zaujalo,
je takzvaná záchranná ruční brzda, tu totiž může aktivovat spolujezdec zatáhnutím směrem na horu a jejím přidržením, automaticky se aktivuje ABS, rozsvítí se brzdová světla a vůz
bezpečně zastaví. Ptáte se kdy to využijete? Například při neodkladné nevolnosti řidiče nebo srdeční příhodě.
Pro nás bylo tedy hlavní, co dokáže Tiguan ve výbavě Track & Field s motorem 2,0 TDI mimo silnici. A věřte, že za týden, na který nám importér IVG zapůjčil
novinářský vůz, jsme skutečně otestovali co dokáže na silnici, ale hlavně mimo ni.
První co předurčuje vůz s výbavou Track & Field pro jízdu mimo cesty je nájezdový úhel 28°. Ten mu dává možnost skutečně neobvyklé prostupnosti v této třídě, k tomu
samozřejmě přispívá i jedno „kouzelné tlačítko“ dodávané ve standardní výbavě, tedy tlačítko s označením OFF ROAD, které je umístěné na středové konzoli. Stisknutí tlačítka aktivuje
jízdní program offroad a tím různé asistenční systémy: asistent pro jízdu ze svahu, podporu při rozjezdu, jemnější ovládání při sešlápnutí brzdového pedálu a obzvláště citlivě reagující
systém ABS, optimalizují manipulaci s vozem mimo zpevněné cesty. Tyto systémy skutečně změní charakteristiku chování vozidla, plynoví pedál reaguje mnohem pozvolněji, vozidlo
se změní jakoby tu skutečně byla přídavná redukční převodovka, prostě elektronika dokáže divy. Další co odlišuje Tiguana od ostatní konkurence v tomto segmentu je technické řešení
tlumičů, které mají jednoduše řečeno umístěný uvnitř malý vzduchový měch, ten zajišťuje velice účinné tlumení při rychle jízdě například po polní cestě.
Nás skutečně překvapilo, co vůz dokázal. Nejprve jsme ho vyzkoušeli na terénním polygonu v Sosnové, kde jsme měli možnost na zcela rozbahněném terénu vyzkoušet systém
4Motion, který zajišťoval přes z cela zalepené pneu bahnem trakci. Tady jsme prověřili i v této třídě ohromující nájezdový úhel. Že jsme ho nešetřili, je jasně vidět na fotografiích.
Dále jsme s Tiguanem absolvovali téměř 1000 km jak po dálnicích, tak silnicích a silničkách, kde nás překvapila jak dobrá dynamika tak výborná stabilita vozu, i příjemná spotřeba
kolem 7,5 l/100 km. Když jsme ho pak skutečně prohnali a rychlost byla téměř pořád kolem 180km/h spotřeba kolem 11,5 l/100 km přišla nám i tato velice slušná.
Nakonec jsme si Tiguana vyzkoušeli na sněhu, kde se choval díky své hmotnosti, která je téměř o tunu menší něž u bratra Tuarega s lehkostí a překvapilo nás, kam až jsme se s ním dostali.
Co říci závěrem, snad jen, že se tohle nové SUV povedlo.
Jirka Chramosil
Všechny fotografie
Technická data
| |
2,0 TDI DPF 4Motion 103 kW (140 k) |
1,4 TSI 4Motion 110 kW (150 k) |
| Druh motoru |
4-válcový dieselový |
4-válcový benzinový |
| Zdvihový objem cm3 |
1968 |
1390 |
| Max. výkon kW (k) při 1/min |
103 (140) / 4200 |
110 (150) / 5800 |
| Max. točivý moment Nm při 1/min |
320/1750-2500 |
240/1750-4000 |
| Převodovka |
6-st. manuální, za příplatek 6-st. automatická |
6-st. manuální |
| Pohotovostní hmotnost |
1590 (manuál. převodovka) 1604 (automat. převodovka) |
1546 |
| Celková hmotnost |
2240 (manuál. převodovka) 2260 (automat. převodovka) |
2170 |
| Nejvyšší rychlost km/h |
186 (manuál. převodovka) 182 (automat. převodovka) |
192 |
| Zrychlení 0-80, 0-100 km/h |
7,2 / 10,5 (manuál. převodova) 7,3 / 10,7 (automat. převodovka) |
6,5 / 9,6 |
| Spotřeba v městském provozu l/100 km |
9,4 (manuál. převodovka) 9,7 (automat. převodovka) |
10,6 |
| Spotřeba mimo město l/100 km |
5,9 (manuál. převodovka) 6,3 (automat. převodovka) |
7,0 |
| Spotřeba - kombinovaný provoz l/100 km |
7,2 (manuál. převodovka) 7,5 (automat. převodovka) |
8,4 |
|