|
TEST: TOYOTA Land Cruiser V8 a TOYOTA Tundra
TOYOTA Land Cruiser V8
Úvodem je třeba přiznat, že náš "rychlotest", lze spíš označit slovy svezli jsme se, neboť jsme měli na poznávaní auta asi tak dvě hodiny.
Vozidlo jsme si převzali u Toyoty Dajbych v Plzni, s kterou už řadu let spolupracujeme, bohužel se nejednalo o novinářské vozidlo, ale vozidlo ze show roomu, proto jsme byli požádáni
ať se k němu chováme šetrně.
Už při focení na show roomu bylo jasné, že se vůz opět povedl a nezůstal nic dlužný řadě Land Cruiser, všichni určitě pomatujete nezapomenutelné LC80 i následovnice LC100,
které stále brázdí naše silnice a hlavně jsou stále k vidění na offroadových setkáních.
Nová LC V8 si zachovala královský vnitřní prostor a stále i přes zaoblené tvary jasně dává najevo, že patří neomylně do rodiny offroadů. Přístrojová deska je ergonomicky pěkně
zpracovaná, umístění sdružených přístrojů je přehledné, pouze plasty a imitace dřeva vyhlíží poněkud lacině. A vůz této třídy by si zasloužil použití kvalitnější materiálů.Vnitřní
prostor pro cestující je královský, sedadla jsou pohodlná a prostor okolo je ve všech směrech nadbytečný i zavazadlový je oproti konkurenci skutečně objemný, za což vděčí
zachované rovné zádi vozidla. Na rozdíl od jiných značek, které díky zaoblení a zkosení ubraly vozům velkou část z objemu zavazadlových prostorů.
Co se týká techniky, zachoval si nástupce LC 100 všechny klady, tedy permanentní pohon 4x4 s uzávěrkou mezinápravového a zadního diferenciálu. Zachoval si i možnost změny
jak světlé výšky, tak změnu tuhosti tlumičů, a to pomocí hydraulických tlumičů. Což mě trošku překvapilo, neboť jsem čekal použití už osvědčených vzduchových měchů, které
najdeme u řady nových vozů této kategorie. V tomto směru je nutno říci, že Toyota zůstala stát na místě a nepohnula se kupředu. Přesto, hydraulický podvozek pracuje spolehlivě,
je znát zda kruhovým voličem dáme mód sport, tedy tvrdé pérovaní určené pro razantní jízdu nebo jízdu v terénu nebo naopak komfort určenou pro jízdu po městě, kde se tento offroad
změní v pohodlnou limuzínu, ješte je zde automatická středová poloha. Nutno podotknout, že pérování není tak komfortní jako u vzduchových měchů, ale přesto je velmi dobré.
Změna světlé výšky je tří poloh a to OFFROAD mode 280 cm, silniční mode 225 a nakládací mode 190mm, zároveň lze měnit tuhost pérovaní na sport, comfort a auto. Podvozek má
nezávislé zavěšení přední nápravy a vzadu je zachována tuhá náprava, která ubírá na silnici na komfortu, ale v terénu dovoluje větší křížení. To hlavní překvapení nás čekalo pod
kapotou, neboť se u Toyoty rozhodli už tak výkonný šestiválcový turbo diesel o objemu 4,2 nahradit osmiválcovým turbo dieselem V8 o objemu čtyřiapůl litru má výkon 195 kW
tedy 265 koní a úctyhodný krouťák 650Nm.
Nejprve jsme se svezli po silnici, přestože váží XY je velice dynamický. Z vozu je velmi dobrý výhled a celkově jeho ovládání působí příjemně a jistě. Díky technice, která už u vozů
této třída AHC, KDSS, AVS samozřejmostí vozidlo jistě vede stoupu a když přeci jen přeženete rychlost při průjezdu zatáčkou neomylně vás systém vrátí do správné stopy. My jsme
při jízdě po silnici měli průtrž mračen, když už jen mrholilo vydali jsme se fotit mimo zpevněné cesty. Když byla první polovina října venku to vypadalo jak v dubnu, nejen aprílové
počasí kdy se střídal déšť se sluncem, ale i podmáčená půda byla jako by právě slezl sníh. Poznali jsme to záhy, když jsme se chtěli otočit na navážce. Bohužel doba, kdy na ofroudech
byly alespoň univerzální pneu je dávno pryč a tak pneu s vysokorychlostním dezénem nedovolily ani tomuto teréňáku pohyb žádným směrem. Přestože dáváme redukci a obě uzávěrky,
tak se vůz nehne z místa. Není to ovšem handicap tohoto vozu, ale jen špatná trakce zaviněná pneu se silničním dezénem. Tak přichází ke slevu kurta a síla pick-upu Tundra.
Přestože jsme se nepohybovali v náročném terénu, bylo jasné, že si nový LC V8 zachoval všechny přednosti, díky kterým LC 100 zvládala i náročný terén.
TOYOTA Tundra
Spolu s Toyotou V8, jsme měli možnost vyzkoušet na Evropské poměry obří pick up Toyotu TUNDRA. Už na první pohled je jasné, že se jedná o "Ameriku", když nastoupíte interiér
vás o tom jen utvrdí.
Co se týká jízdních vlastností, na silnici je Tundra díky svému dlouhému rozvoru stabilní a poměrně pohodlný pick-up, silný motor V8 o objemu 5,7l dokáže zacvičit i s tímto obrem,
spotřebu ale raději nebudeme komentovat. Určitě budete mít ve voze pocit bezpečí, ale do města se s ním raději nepouštějte a parkování mezi stojící vozy chce už značnou zručnost.
V terénu je naopak dlouhý rozvor značný handicap, ale asi nikdo u tohoto vozu nepočítá s ježděním v extrémním terénu. Zato na polní cestě ani rozbahněném poli nebo běžném pohybu
mimo cestu Vás nezklame, neboť pohon 4x4 a síla motoru dokáží své.
Co říci závěrem, TUNDRA je ideálním autem pro ty, kteří mají nějaký ranč, nebo jen tak rádi vyrážejí do přírody a chtějí prostorné auto.
Jirka Chramosil
Toyota Tundra je svými rozměry, výbavou i výkony koncipováno nad běžnými evropskými měřítky. 3 různé modely Toyota Tundra - Regular Cab, Double Cab
a obrovský Crew MAX vám nabídnou rychost, komfort i nadstandardní schopnosti v těžkém terénu. Výběr je ze jednoho 6 válcového a dvou 8 válcových motorů
o obsahu 4,7l a 5.7l. Výkonější varianta Vás překvapí masivním výkonem téměř 400 koní. Takovému vozu nedělá problém ani 4,5 tuny těžký přívěs.
![]() Tundra je k dispozici v 3 variantách kabiny - 2 dvéřový Regular Cab, 4 dvéřový Double Cab a 4 dvéřový Crew MAX, kde je maximální prostor pro cestující. Regular a Double Cab mohou být navíc ve standardní či Long verzi, kdy verze long znamená prodloužení nákladového prostoru 0,5m.
![]()
|