|
TEST: Toyota FJ Cruiser
Když se začaly fotografie tohoto vozu u nás objevovat málokdo věřil, že bude možné ho u nás i koupit. Je to tak, už se prodává v Plzni ve firmě Toyota Dajbych. My měli možnost
krátkého testu začátkem srpna. Už při prvním pohledu na přední masku je jasné, že název FJ Cruiser, je podle staré a slavné TOYOTY FJ. Bok je možná až příliš futuristický, ale za
chvilku si na něj zvyknete, záď pak dává tušit, že je před Vámi opravdový offroad. I při usednutí zavolat je patrný retro styl, jen mě vadilo „hluché“ místo před spolujezdcem, kde
bych čekal nějakou schránku nebo něco na odkládání, tohle řešení je dost nepraktické. Vpředu je dostatek místa a sedadla jsou jednoduchá, bez výrazného bočního vedení, ale
vcelku pohodlná. Jen mě v předních dveřích opět chyběly odkládací místa, které bych u teréňáku předpokládal. Výhled přes poměrně kolmé okno je trošku omezen a tři stěrače
působí poněkud zvláštně, přesto jsou praktické a dobře stírají celou plochu. Překvapivě je dostatek místa i na zadních sedadlech, jen je víc než nezvyklé otevíraní zadních dveří
proti směru jízdy a nastupování je trošku obtížnější. Když se si někdo na předním sedadle připne pás, vy už nevystoupíte, neboť pás je ukotven právě v zadních dveřích. Sehrát
současné zavírání předních a zadních dveří, chce už trochu obezřetnosti, aby jste se nestřetli, ale asi jde o zvyk. Zavazadlový prostor je poměrně velký a po sklopení zadních sedadel
získáte plochu s mírným schůdkem, což mi opět přijde poněkud nepraktické. Ovšem maximálně praktické je pro ofrouďáka krytí podlahy, které je včetně zavazadlového prostoru
v plastu a bude se velice dobře čistit. Otázkou je co to udělá, když Vám do vozu pod plast nateče voda.
Na silnici je hned po sešlápnutí plynu znát zátah a síla benzinového šestiválcového motoru o objemu 4.0 l , který v sobě ukrývá 249 koní. Ty dokážou táhnout i v nízkých otáčkách,
což oceníme hlavně v terénu. Na silnici vůz příjemně akceleruje a takřka není znát, že sedíte v teréňáku .Vozidlo se chová klidně , ale díky kratšímu rozvoru, při přejíždění nerovností
je trošku uskákané, ale sedíte v offroudu. V předu naleznete nezávislé zavěšení a v zadu tuhou nápravu. Je třeba si zvyknout na omezenější výhled díky silnějšímu středovému sloupku,
který tvoří zadní dveře. Při dodržování rychlostních limitů se spotřeba pohybovala kolem 15,6 l /100km, v potaz je nutno brát, že vozidlo bylo nezajeté a tak se možná spotřeba o 1,5 l sníží.
Jediné co bych vozidlu vytknul, jsou zpětná zrcátka, které mají obrovský „mrtvý bod“, vozidlo které Vás míjí skutečně dlouho nevidíte. Doporučuji proto nalepení dodatečných zrcátek,
které Vám pomohou eliminovat případné nežádoucí střetnutí.
V terénu mě FJ Cruiser velice příjemně překvapil. Narozdíl od většiny terénních vozu značky Toyota nejde o permanentní čtyřkolku. U testovaného vozu s automatickou převodovkou
byla poháněna zadní náprava s manuálním přiřazení přední nápravy. Samozřejmostí je přídavná redukční převodovka. Díky krátkému rozvoru a velice dobrý nájezdovým uhlům jde
po delší době zase o terénák, který se bez úprav může pustit do terénu aniž by z něj odpadla spousty plastů. Snad jen zadní koncová světla měla být méně vystouplá, vidím to jako
jediné zranitelné místo v terénu. Absenci uzávěrek nahrazovalo ESP a tak se FJéčko pohybovalo na silničních pneu terénem velice jistě. Hlavně při zkřížení byl systém ESP
nepostradatelný a stejně jako u jiných vozu posílal vůz stále vpřed. Jek vidíte z fotografií boční náklony, strmé výjezdy, křížení i další nástrahy terénu zvládal FJ Cruiser bez
problémů a dostává v terénu jedničku. Jestli se Vám tahle hračka zalíbila, tak Vás jistě potěší i její cena 1.050.000,- Kč s DPH.
Text: Jirka Chramosil
Foto: Jiří Jonáš
|