|
Range Rover Sport V8 4,2 kompresor
Nový RANGE ROVER Sport je skutečně věrný svému označení, je to totiž "offroadový sporťák". Už na první pohled je patrné, že to nebude žádný beránek a když zaburácí motor
o výkonu 287 Kw, okamžitě pochopíte s kým máte tu čest.
Nejprve tedy vyrážíme na louku, kde čeká náš fotograf, tam pořizujeme záběry zatím čistého a nablýskaného krasavce dokud ho neproženeme blátem. Vy si tak máte možnost
prohlédnout exteriér i interiér vozu. Exteriér obzvláště v oranžové metalíze je skutečně atraktivní. Velká 20-ti palcová kola s nízkým profilem (275/40R20) dávají tušit, že se skutečně
počítá s tímto vozem jako se sportovním SUV, i když poněkud větších rozměrů. Sportovně zkosená záď však ubírá na zavazadlovém prostoru, přesto jeho objem 958-2013 litrů je víc
než dobrý. Interiér působí příjemným dojmem, snad jen středová konzole by mohla být méně oplastovaná a hlavně užší, neboť zbytečně ubírá prostor pro nohy cestujících. Ovšem
celkový dojem po posazení do úzkých dobře anatomicky propracovaných sedadel, která vás dobře drží v zatáčkách, je víc než výjimečný. Umístění takřka stejných ovladačů,
které známe z Diskovery třetí generace, dává tušit, že přestože sedíte ve voze kategorie luxusní SUVsportovního ražení, bude navíc umět tento vůz "něco" i v terénu a to hlavně
díky páčce ovládající vzduchové měchy, které dovolují měnit světlou výšku vozu. Je jasné, že na silnici bude zajištěn maximální komfort a stabilita při sportovní jízdě a v terénu dobrá
průchodnost.
Teď již tedy k samotnému testu a přestože vím, že čekáte co vlastně umí Sport v terénu, začneme nejprve na silnici, která by měla být jeho hlavní doménou.
Kultivovaný chod motoru dává skutečně při sešlápnutí pedálu jasně znát, že vypustil své "nespoutané koně" vpřed a vy jste u vozu vážícího 2,6 tuny zatlačeni do sedaček.
Akcelerace na tohoto "drobečka" skutečně velice pěkná. Teprve při rychlosti nad 170 km/h už nejde vůz tak za plynem. Sedět za volantem na okresce plné zatáček je skutečně
sportovní zážitek. Jen se při tom nesmíte dívat na spotřebu která je kolem 26 litrů, ale sportovní jízda si žádá své. Dá se jezdit s lehkou nohou i kolem 18 litrů, ale mně prostě vždy
ta pravá noha ztěžkla a jezdili jsme co to šlo. Na letištní ploše v Milovicích jsme zkoušeli i maximální rychlost 225 a stabilitu vozu mezi kužely, hlavně před stabilitou "smekám klobouk".
Vůz byl skutečně za všech okolností a to i přes svou váhu, ovladatelný a stále držel stopu. Na silnici má Sport za jedna a přinese Vám spoustu požitků ze sportovní jízdy.
Myslím, že seznámení tohoto konkrétního vozu s terénem bylo jeho první a tak jsme začali "zlehka" na rozbahněné polní cestě. Ale nezkrotnost tohoto vozu mě opět donutila
"popustit uzdu" a tak jsme zde létali jak v soutěžním WRC. Díky silničním "nízkoprofilovým slikům" měla elektronika co dělat, aby udržela vůz v přímém směru. Nakonec se to našemu
fotografovi zdálo málo akční a tak jsme ji vypnuli a létaly zatáčky jak na soutěžích. Když bylo bahno skutečně všude a přestávalo být znát co to vlastně testujeme za vůz, přesunuli
jsme se na testovací terénní dráhu. I tady si vedl Sport, a to i přes handicap nevhodného dezénu pneu, velice dobře a elektronika kompenzovala absenci pneumatik se vzorkem
MT (terénní hrubý vzorek). Díky použití stejné techniky jako u Discovery 3, tedy přídavné redukční převodovky, umožňující zvolit převod do pomala, uzávěrky mezinápravového
diferenciálu a hlavně možnosti změnit po zvětšení objemu vzduchových měchů světlou výšku, si může dovolit tento vůz pohyb i v náročném terénu. Vůz bez problémů zvládl strmý
výjezd, přejezd přechodového oblouku, který prověřil nájezdové i přechodový úhel a nakonec i boční náklon. Takže přestože není, coby vůz kategorie SUV, určen do náročného
terénu, zvládá ho na výbornou.
Co tedy říci závěrem, RANGE ROVER Sport je luxusně sportovní SUV, které umožňuje svými schopnostmi pohyb i v náročném terénu. Rozhodně není určen cestovatelům,
kteří si raději pořídí Discovery. Je určen individualistům, kteří ocení atraktivní design, luxusně sportovní charakter a i velice dobré užitné vlastnosti mimo nezpevněné cesty,
které má na rozdíl od běžných SUV.
Text: Jirka Chramosil
Foto: Jiří Jonáš
Technická data
| Model |
2.7 |
4.4 |
4.2 Test |
| Počet míst k sezení |
5 |
| Délka (mm) |
4788 - 4904 |
| Šířka (mm) |
1915 |
| Výška (mm) |
1784 - 1873 |
| Rozchod vpředu (mm) |
1605 |
| Rozchod vzadu (mm) |
1612 |
| Rozvor (mm) |
2745 |
| Objem zavazadlového prostoru (l) |
958 |
| Objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedadel (l) |
2013 |
| Objem zavazadlového prostoru (l) |
958 |
| Řízení - průměr zatáčení od obrubníku k obrubníku (m) |
11,6 |
| |
| Provoz v terénu |
| Stoupavost |
35° (kontinuální) / 45° (projetí) |
| Nájezdový úhel vozidla (standardní režim/off road režim) |
30,2° / 34° |
| Úhel odjezdu (standardní režim/off road režim) |
26° / 29° |
23,9° / 27° |
| Úhel zlomu |
20° / 25° |
| Hloubka brodění - v off road režimu (mm) |
700 |
| Min. světlá výška - v režimu off road |
227 |
| Max. zkřížení náprav (mm) |
613 |
| |
| Hmotnost a zatížení |
| Provozní hmotnost (kg) |
2530 - 2674 |
2630 - 2701 |
2535 - 2669 |
| Největší technicky přípustná hmotnost na přední nápravu (kg) |
1470 |
| Největší technicky přípustná hmotnost na zadní nápravu (kg) |
1710 |
| Největší technicky přípustná hmotnost (kg) |
3070 |
3125 |
3070 |
| |
| Hmotnosti přívěsů |
| Na silnici - nebrzděný (kg) |
750 |
| Na silnici - brzděný (kg) |
3500 |
| Maximální zatížení střechy na silnici (kg) |
75 |
| |
| Motor |
| Typ |
vznětový přeplňovaný |
zážehový přeplňovaný |
zážehový |
| Uspořádání |
V6 |
V8 |
V8 |
| Rozvod |
DOHC |
DOHC |
DOHC |
| Počet ventilů na válec |
4 |
4 |
|
| Vstřikování paliva |
common rail |
vícebodové s VVT |
|
| Objem motoru (ccm) |
2720 |
4197 |
4394 |
| Kompresní poměr |
18:1 |
9,1:1 |
10,75:1 |
| Max. výkon (k / kW / ot./min.) |
190 / 1404 / 2720 |
390 / 287 / 5750 |
300 / 220 / 5500 |
| Max. kroutivý moment (Nm / ot./min.) |
440 / 1900 |
550 / 3500 |
425 / 4000 |
| |
| Převodovka |
| Náhon |
stálý (4x4) |
| Počet stupňů |
2x6 |
| Ovládání |
automat |
| |
| Brzdy |
| Přední - průměr kotouče (mm) |
317 |
360 |
337 |
| Zadní - průměr kotouče (mm) |
325 |
350 |
| Pneumatiky * |
235/65 R17; 225/55 R18 |
255/50 R19 |
255/55 R18 |
| Objem nádrže (l) |
84 |
88 |
| |
| Výkony |
| Zrychleni 0 - 100 (s) |
12,7 |
7,6 |
8,9 |
| Max. rychlost (km/h) |
193 |
225 |
209 |
| |
| Spotřeby (l / 100 km) dle ES 1999/100 |
| Městský provoz |
13,2 |
22,8 |
21,1 |
| Mimoměstský provoz |
8,5 |
11,9 |
11,4 |
| Kombinovaný provoz |
10,2 |
15,9 |
14,9 |
| CO2 (g/km) |
349/226/271 |
535/281/374 |
497/269/352 |
* Alternativně lze použít pneumatiky o rozměrech: 255/50 R19; 275/40 R20
Provozní hmotnost - hmotnost s náplněmi, plnou palivovou nádrží a 75kg řidič
Dovozce si vyhrazuje právo na změnu technických údajů vozidla.
|