Range Rover Sport V8 4,2 kompresor

Nový RANGE ROVER Sport je skutečně věrný svému označení, je to totiž "offroadový sporťák". Už na první pohled je patrné, že to nebude žádný beránek a když zaburácí motor o výkonu 287 Kw, okamžitě pochopíte s kým máte tu čest.

Nejprve tedy vyrážíme na louku, kde čeká náš fotograf, tam pořizujeme záběry zatím čistého a nablýskaného krasavce dokud ho neproženeme blátem. Vy si tak máte možnost prohlédnout exteriér i interiér vozu. Exteriér obzvláště v oranžové metalíze je skutečně atraktivní. Velká 20-ti palcová kola s nízkým profilem (275/40R20) dávají tušit, že se skutečně počítá s tímto vozem jako se sportovním SUV, i když poněkud větších rozměrů. Sportovně zkosená záď však ubírá na zavazadlovém prostoru, přesto jeho objem 958-2013 litrů je víc než dobrý. Interiér působí příjemným dojmem, snad jen středová konzole by mohla být méně oplastovaná a hlavně užší, neboť zbytečně ubírá prostor pro nohy cestujících. Ovšem celkový dojem po posazení do úzkých dobře anatomicky propracovaných sedadel, která vás dobře drží v zatáčkách, je víc než výjimečný. Umístění takřka stejných ovladačů, které známe z Diskovery třetí generace, dává tušit, že přestože sedíte ve voze kategorie luxusní SUVsportovního ražení, bude navíc umět tento vůz "něco" i v terénu a to hlavně díky páčce ovládající vzduchové měchy, které dovolují měnit světlou výšku vozu. Je jasné, že na silnici bude zajištěn maximální komfort a stabilita při sportovní jízdě a v terénu dobrá průchodnost.

     

     

Teď již tedy k samotnému testu a přestože vím, že čekáte co vlastně umí Sport v terénu, začneme nejprve na silnici, která by měla být jeho hlavní doménou.
Kultivovaný chod motoru dává skutečně při sešlápnutí pedálu jasně znát, že vypustil své "nespoutané koně" vpřed a vy jste u vozu vážícího 2,6 tuny zatlačeni do sedaček. Akcelerace na tohoto "drobečka" skutečně velice pěkná. Teprve při rychlosti nad 170 km/h už nejde vůz tak za plynem. Sedět za volantem na okresce plné zatáček je skutečně sportovní zážitek. Jen se při tom nesmíte dívat na spotřebu která je kolem 26 litrů, ale sportovní jízda si žádá své. Dá se jezdit s lehkou nohou i kolem 18 litrů, ale mně prostě vždy ta pravá noha ztěžkla a jezdili jsme co to šlo. Na letištní ploše v Milovicích jsme zkoušeli i maximální rychlost 225 a stabilitu vozu mezi kužely, hlavně před stabilitou "smekám klobouk". Vůz byl skutečně za všech okolností a to i přes svou váhu, ovladatelný a stále držel stopu. Na silnici má Sport za jedna a přinese Vám spoustu požitků ze sportovní jízdy.

     

Myslím, že seznámení tohoto konkrétního vozu s terénem bylo jeho první a tak jsme začali "zlehka" na rozbahněné polní cestě. Ale nezkrotnost tohoto vozu mě opět donutila "popustit uzdu" a tak jsme zde létali jak v soutěžním WRC. Díky silničním "nízkoprofilovým slikům" měla elektronika co dělat, aby udržela vůz v přímém směru. Nakonec se to našemu fotografovi zdálo málo akční a tak jsme ji vypnuli a létaly zatáčky jak na soutěžích. Když bylo bahno skutečně všude a přestávalo být znát co to vlastně testujeme za vůz, přesunuli jsme se na testovací terénní dráhu. I tady si vedl Sport, a to i přes handicap nevhodného dezénu pneu, velice dobře a elektronika kompenzovala absenci pneumatik se vzorkem MT (terénní hrubý vzorek). Díky použití stejné techniky jako u Discovery 3, tedy přídavné redukční převodovky, umožňující zvolit převod do pomala, uzávěrky mezinápravového diferenciálu a hlavně možnosti změnit po zvětšení objemu vzduchových měchů světlou výšku, si může dovolit tento vůz pohyb i v náročném terénu. Vůz bez problémů zvládl strmý výjezd, přejezd přechodového oblouku, který prověřil nájezdové i přechodový úhel a nakonec i boční náklon. Takže přestože není, coby vůz kategorie SUV, určen do náročného terénu, zvládá ho na výbornou.

     

     

     

Co tedy říci závěrem, RANGE ROVER Sport je luxusně sportovní SUV, které umožňuje svými schopnostmi pohyb i v náročném terénu. Rozhodně není určen cestovatelům, kteří si raději pořídí Discovery. Je určen individualistům, kteří ocení atraktivní design, luxusně sportovní charakter a i velice dobré užitné vlastnosti mimo nezpevněné cesty, které má na rozdíl od běžných SUV.

Text: Jirka Chramosil
Foto: Jiří Jonáš

Technická data

Model 2.7 4.4 4.2   Test
Počet míst k sezení 5
Délka (mm) 4788 - 4904
Šířka (mm) 1915
Výška (mm) 1784 - 1873
Rozchod vpředu (mm) 1605
Rozchod vzadu (mm) 1612
Rozvor (mm) 2745
Objem zavazadlového prostoru (l) 958
Objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedadel (l) 2013
Objem zavazadlového prostoru (l) 958
Řízení - průměr zatáčení od obrubníku k obrubníku (m) 11,6
 
Provoz v terénu
Stoupavost 35° (kontinuální) / 45° (projetí)
Nájezdový úhel vozidla (standardní režim/off road režim) 30,2° / 34°
Úhel odjezdu (standardní režim/off road režim) 26° / 29° 23,9° / 27°
Úhel zlomu 20° / 25°
Hloubka brodění - v off road režimu (mm) 700
Min. světlá výška - v režimu off road 227
Max. zkřížení náprav (mm) 613
 
Hmotnost a zatížení
Provozní hmotnost (kg) 2530 - 2674 2630 - 2701 2535 - 2669
Největší technicky přípustná hmotnost na přední nápravu (kg) 1470
Největší technicky přípustná hmotnost na zadní nápravu (kg) 1710
Největší technicky přípustná hmotnost (kg) 3070 3125 3070
 
Hmotnosti přívěsů
Na silnici - nebrzděný (kg) 750
Na silnici - brzděný (kg) 3500
Maximální zatížení střechy na silnici (kg) 75
 
Motor
Typ vznětový přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Uspořádání V6 V8 V8
Rozvod DOHC DOHC DOHC
Počet ventilů na válec 4 4  
Vstřikování paliva common rail vícebodové s VVT  
Objem motoru (ccm) 2720 4197 4394
Kompresní poměr 18:1 9,1:1 10,75:1
Max. výkon (k / kW / ot./min.) 190 / 1404 / 2720 390 / 287 / 5750 300 / 220 / 5500
Max. kroutivý moment (Nm / ot./min.) 440 / 1900 550 / 3500 425 / 4000
 
Převodovka
Náhon stálý (4x4)
Počet stupňů 2x6
Ovládání automat
 
Brzdy
Přední - průměr kotouče (mm) 317 360 337
Zadní - průměr kotouče (mm) 325 350
Pneumatiky * 235/65 R17; 225/55 R18 255/50 R19 255/55 R18
Objem nádrže (l) 84 88
 
Výkony
Zrychleni 0 - 100 (s) 12,7 7,6 8,9
Max. rychlost (km/h) 193 225 209
 
Spotřeby (l / 100 km) dle ES 1999/100
Městský provoz 13,2 22,8 21,1
Mimoměstský provoz 8,5 11,9 11,4
Kombinovaný provoz 10,2 15,9 14,9
CO2 (g/km) 349/226/271 535/281/374 497/269/352

* Alternativně lze použít pneumatiky o rozměrech: 255/50 R19; 275/40 R20
Provozní hmotnost - hmotnost s náplněmi, plnou palivovou nádrží a 75kg řidič
Dovozce si vyhrazuje právo na změnu technických údajů vozidla.