|
Nissan Murano
Už na první pohled Vás zaujme toto SUV svým extravagantním designem, karoserie má oble tvary s ostrým sklonem čelního skla. Už na první pohled
ten vůz působí dojmem dravce, který ještě umocňují 18" palcové disky. Když otevřete kapotu, utvrdí Vás o tom zážehový vidlicový šestiválec o objemu
3,5 l, který dává výkon 180 kW a když vyrazí všech 245 koní kupředu, je to znát! Prostě Murano je SUV, které je laděno sportovně. I interiér si zachovává
tento charakter a před volantem naleznete tři budíky, jak vystřižené ze sportovního kupé.
Murano tedy vneslo do segmentu SUV sportovního ducha a zároveň si zachovalo všechny přednosti vozů této kategorie. Když usednete za volat, který dobře
padne do ruky a sešlápnete plyn, na chvilku máte skutečně pocit, že jste ve sporťáku. Ale po chvilce zjistíte, že tato kombinace je mnohem výhodnější. Jste
v prostorném voze, který má velmi líbivý a pohodlný interiér. Jak jsem říkal, je střižen v moderním designu vozů vyšší třídy, kůže ladí s ozdobnými hliníkovými
panely. Najdete zde samozřejmě multifunkční display s navigačním systémem a parkovací kamerou, kvalitní audio systém. Sedáky jsou dobře propracované
a řidič je zde přímo hýčkán. Jeho sedadlo je polohovatelné v osmi směrech a kromě standardního seřiditelného volantu jsou zde i polohovatelné pedály.
Na zadních sedadlech je rovněž nadbytek místa, a to i pro nohy cestujících. Rovněž zavazadlový prostor je poměrně velký a po sklopení zadních sedaček
má objem 2.300 litrů.
Vozidlo se pohybuje velice lehce a to hlavně díky nové bezestupňové automatické převodovce XTronic CTV, s kapalinovým měničem momentu, která pracuje
na principu variátoru. Říkáte si "spoťák" s automatem, to je nuda. Omyl, vy můžete řadit i manuálně a vychutnat si tak koně pod kapotou. Všechna kola jsou
nezávisle zavěšena s poněkud tvrdší laděním pérování. Při jízdě se vozidlo chová v klidně a navíc se díky systému ALLMODE 4x4 nemusíte bát využít výkonu
motoru. Mimo to oceníte přednosti systému ALLMODE 4x4, známého z X-Trailu, při špatných povětrnostních podmínkách, kdy se pohon 4WD při snížené
adhezi sám aktivuje. Další výbavou je samozřejmě ABS s EBD, což je brzdový asistent a ESP - tedy stabilizační systém.
Jeho maximální rychlost je více než úctyhodná, neboť i při své váze dokáže uhánět tento dvoutunový dravec dvousetkilometrovou rychlostí. Za to samozřejmě
zaplatíte spotřebou kolem 17 litrů, ale je to skutečně lákavé. Dobře se s tímto vozem budete pohybovat i v městském provozu, neboť je velice obratný. Ovšem
čeká vás téměř stejná spotřebě jako při dravé jízdě mimo město. Samozřejmě se dá s tímto vozem jezdit i ekonomicky a s "lehkou nohou" se dostanete
se spotřebou i pod 10 litrů, ale kvůli ekonomickému provozu jistě tento vůz nikdo kupovat nebude. Neboť je skutečně škoda nechat pod kapotou dřímat koně
připravené vyrazit.
Další výhodou tohoto vozu narozdíl od běžného sporťáku je možnost pohybu i po nezpevněných cestách. Nemusíte se bát sjet ani na polní
cestu, kde vyšší světlá výška dovoluje projíždět i přes výmoly. Jeho samonosná karoserie ovšem není předurčená k hrubému zacházení v těžkém terénu a ani
jeho nezávislé zavěšení Vám tento pohyb díky malému křížení neumožní. Do terénu se s MURANEM nepouštějte, je to přeci jen SUV a ne offroad.
Jirka Chramosil
Čeho by jste se měli u Murana vyvarovat
Následujících pár rad berte jako doporučení, když nebudete auto "týrat" v těžkém terénu a nebudete zkoušet s vozem věci, na které není určen, bude Vám
jistě dlouho a dobře sloužit k Vaší spokojenosti.
Vyvarujte se následujícího :
- Nesnažte se překonávat překážky, kde se auto tak zvaně "láme". Předejdete tím poškození karoserie, která se "zkroutí" - auto němá žebřinový rám
a je to nutné mít na paměti!
- Určitěse vyvarujte překonávání brodů, neboť brodivost se u tohoto vozu ani neuvádí. Těžko odhadnete jak se Vám podle způsobu najetí do vody
hladina zvedne. Předejdete tím poškození motoru (voda do motoru vnikne sáním) a následně velmi drahé opravě.
- Nezávislé zavěšení náprav je opravdu subtilní a proto je velice náchylné na mechanické poškození, nejezděte přes velké kameny, panely, pražce atd.
- Pozor na nájezdové úhly a to hlavně vzadu
| Příště test vozu NISSAN Pathfinder Armada 4x4 LE |
Technická data
| MODEL |
| Karoserie |
|
5-dveřová |
| Počet míst k sezení |
|
5 |
| |
| MOTOR |
| Počet válců, umístění |
|
60° V6 - vpředu příčně uložený, DOHC s variabilním časováním ventilů |
| Počet ventilů celkem / válec |
|
24/4 |
| Blok / hlava motoru |
|
hliník / hliník |
| Objem motoru |
cm3 |
3498 |
| Vrtání / zdvih |
mm |
95,5 / 81,4 |
| Maximální výkon |
kW(k)/min-1 |
172(234)/6000 (ot./min.) |
| Maximální točivý moment |
Nm/min-1 |
318/3600(ot./min.) |
| Kompresní poměr |
|
10,3 : 1 |
| Palivový systém |
|
Elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva |
| Druh paliva |
|
Bezolovnatý benzín 98 |
| Řízení emisí |
|
3-cestný katalyzátor |
| |
| PŘEVODOVÝ SYSTÉM |
| Převodovka |
|
Bezestupňová automatická převodovka XTronic CVT s možností manuálního řazení |
| Poháněná kola |
|
4WD (při snížené adhezi), elektronický systém ALL MODE 4x4 |
| |
| PODVOZEK |
| Přední náprava |
|
Nezávislé zavěšení kol |
| Zadní náprava |
|
Nezávislé zavěšení kol (Multi-link) |
| Řízení |
|
Hřebenové s posilovačem |
| Disky |
|
18" |
| Pneu |
|
225/65R18 |
| |
| HMOTNOSTI, OBJEMY, ROZMĚRY |
| Pohotovostní hmotnost min./max. |
kg |
1870 |
| Celková hmotnost |
kg |
2380 |
| Užitečná hmotnost |
kg |
510 |
| Max. zatížení náprav přední |
kg |
1235 |
| Max. zatížení náprav zadní |
kg |
1195 |
| Max. svislé zatížení tažného zařízení |
kg |
100 |
| Max. zatížení střechy |
kg |
100 |
| Celková délka |
mm |
4770 |
| Celková šířka |
mm |
1880 |
| Celková výška |
mm |
1705 |
| Rozvor |
mm |
2825 |
| Zavazadlový prostor - min. délka |
mm |
926 |
| Zavazadlový prostor - min. délka |
mm |
1392 |
| Zavazadlový prostor - min. výška |
mm |
850 |
| Objem zavazadlového prostoru (VDA) |
l |
po kryt zavazadl. prostoru 438 / po okna 476 |
| Objem zavazadlového prostoru se sklopenou zadní řadou sedadel (VDA) |
l |
po okna 877 |
| Objem palivové nádrže |
l |
82 |
| |
| SPOTŘEBA PALIVA, JÍZDNÍ VLASTNOSTI |
| Spotřeba paliva - město |
l/100 km |
17,2 |
| Spotřeba paliva - mimo město |
l/100 km |
9,5 |
| Spotřeba paliva - kombinace |
l/100 km |
12,3 |
| CO2 emise |
g/km |
295 |
| Maximální rychlost |
km/h |
200 |
| Průměr otáčení |
m |
12 |
|