Nissan Murano

Už na první pohled Vás zaujme toto SUV svým extravagantním designem, karoserie má oble tvary s ostrým sklonem čelního skla. Už na první pohled ten vůz působí dojmem dravce, který ještě umocňují 18" palcové disky. Když otevřete kapotu, utvrdí Vás o tom zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,5 l, který dává výkon 180 kW a když vyrazí všech 245 koní kupředu, je to znát! Prostě Murano je SUV, které je laděno sportovně. I interiér si zachovává tento charakter a před volantem naleznete tři budíky, jak vystřižené ze sportovního kupé.

     

Murano tedy vneslo do segmentu SUV sportovního ducha a zároveň si zachovalo všechny přednosti vozů této kategorie. Když usednete za volat, který dobře padne do ruky a sešlápnete plyn, na chvilku máte skutečně pocit, že jste ve sporťáku. Ale po chvilce zjistíte, že tato kombinace je mnohem výhodnější. Jste v prostorném voze, který má velmi líbivý a pohodlný interiér. Jak jsem říkal, je střižen v moderním designu vozů vyšší třídy, kůže ladí s ozdobnými hliníkovými panely. Najdete zde samozřejmě multifunkční display s navigačním systémem a parkovací kamerou, kvalitní audio systém. Sedáky jsou dobře propracované a řidič je zde přímo hýčkán. Jeho sedadlo je polohovatelné v osmi směrech a kromě standardního seřiditelného volantu jsou zde i polohovatelné pedály. Na zadních sedadlech je rovněž nadbytek místa, a to i pro nohy cestujících. Rovněž zavazadlový prostor je poměrně velký a po sklopení zadních sedaček má objem 2.300 litrů.

   

Vozidlo se pohybuje velice lehce a to hlavně díky nové bezestupňové automatické převodovce XTronic CTV, s kapalinovým měničem momentu, která pracuje na principu variátoru. Říkáte si "spoťák" s automatem, to je nuda. Omyl, vy můžete řadit i manuálně a vychutnat si tak koně pod kapotou. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena s poněkud tvrdší laděním pérování. Při jízdě se vozidlo chová v klidně a navíc se díky systému ALLMODE 4x4 nemusíte bát využít výkonu motoru. Mimo to oceníte přednosti systému ALLMODE 4x4, známého z X-Trailu, při špatných povětrnostních podmínkách, kdy se pohon 4WD při snížené adhezi sám aktivuje. Další výbavou je samozřejmě ABS s EBD, což je brzdový asistent a ESP - tedy stabilizační systém.

 

Jeho maximální rychlost je více než úctyhodná, neboť i při své váze dokáže uhánět tento dvoutunový dravec dvousetkilometrovou rychlostí. Za to samozřejmě zaplatíte spotřebou kolem 17 litrů, ale je to skutečně lákavé. Dobře se s tímto vozem budete pohybovat i v městském provozu, neboť je velice obratný. Ovšem čeká vás téměř stejná spotřebě jako při dravé jízdě mimo město. Samozřejmě se dá s tímto vozem jezdit i ekonomicky a s "lehkou nohou" se dostanete se spotřebou i pod 10 litrů, ale kvůli ekonomickému provozu jistě tento vůz nikdo kupovat nebude. Neboť je skutečně škoda nechat pod kapotou dřímat koně připravené vyrazit.
Další výhodou tohoto vozu narozdíl od běžného sporťáku je možnost pohybu i po nezpevněných cestách. Nemusíte se bát sjet ani na polní cestu, kde vyšší světlá výška dovoluje projíždět i přes výmoly. Jeho samonosná karoserie ovšem není předurčená k hrubému zacházení v těžkém terénu a ani jeho nezávislé zavěšení Vám tento pohyb díky malému křížení neumožní. Do terénu se s MURANEM nepouštějte, je to přeci jen SUV a ne offroad.

Jirka Chramosil

Další informace o vozu MURANO najdete také na www.suv4x4.cz


Čeho by jste se měli u Murana vyvarovat

Následujících pár rad berte jako doporučení, když nebudete auto "týrat" v těžkém terénu a nebudete zkoušet s vozem věci, na které není určen, bude Vám jistě dlouho a dobře sloužit k Vaší spokojenosti.

Vyvarujte se následujícího :

  • Nesnažte se překonávat překážky, kde se auto tak zvaně "láme". Předejdete tím poškození karoserie, která se "zkroutí" - auto němá žebřinový rám a je to nutné mít na paměti!
  • Určitěse vyvarujte překonávání brodů, neboť brodivost se u tohoto vozu ani neuvádí. Těžko odhadnete jak se Vám podle způsobu najetí do vody hladina zvedne. Předejdete tím poškození motoru (voda do motoru vnikne sáním) a následně velmi drahé opravě.
  • Nezávislé zavěšení náprav je opravdu subtilní a proto je velice náchylné na mechanické poškození, nejezděte přes velké kameny, panely, pražce atd.
  • Pozor na nájezdové úhly a to hlavně vzadu

Příště test vozu NISSAN Pathfinder Armada 4x4 LE


Technická data

MODEL
Karoserie   5-dveřová
Počet míst k sezení   5
 
MOTOR
Počet válců, umístění   60° V6 - vpředu příčně uložený, DOHC s variabilním časováním ventilů
Počet ventilů celkem / válec   24/4
Blok / hlava motoru   hliník / hliník
Objem motoru cm3 3498
Vrtání / zdvih mm 95,5 / 81,4
Maximální výkon kW(k)/min-1 172(234)/6000 (ot./min.)
Maximální točivý moment Nm/min-1 318/3600(ot./min.)
Kompresní poměr   10,3 : 1
Palivový systém   Elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva
Druh paliva   Bezolovnatý benzín 98
Řízení emisí   3-cestný katalyzátor
 
PŘEVODOVÝ SYSTÉM
Převodovka   Bezestupňová automatická převodovka XTronic CVT s možností manuálního řazení
Poháněná kola   4WD (při snížené adhezi), elektronický systém ALL MODE 4x4
 
PODVOZEK
Přední náprava   Nezávislé zavěšení kol
Zadní náprava   Nezávislé zavěšení kol (Multi-link)
Řízení   Hřebenové s posilovačem
Disky   18"
Pneu   225/65R18
 
HMOTNOSTI, OBJEMY, ROZMĚRY
Pohotovostní hmotnost min./max. kg 1870
Celková hmotnost kg 2380
Užitečná hmotnost kg 510
Max. zatížení náprav přední kg 1235
Max. zatížení náprav zadní kg 1195
Max. svislé zatížení tažného zařízení kg 100
Max. zatížení střechy kg 100
Celková délka mm 4770
Celková šířka mm 1880
Celková výška mm 1705
Rozvor mm 2825
Zavazadlový prostor - min. délka mm 926
Zavazadlový prostor - min. délka mm 1392
Zavazadlový prostor - min. výška mm 850
Objem zavazadlového prostoru (VDA) l po kryt zavazadl. prostoru 438 / po okna 476
Objem zavazadlového prostoru se sklopenou zadní řadou sedadel (VDA) l po okna 877
Objem palivové nádrže l 82
 
SPOTŘEBA PALIVA, JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Spotřeba paliva - město l/100 km 17,2
Spotřeba paliva - mimo město l/100 km 9,5
Spotřeba paliva - kombinace l/100 km 12,3
CO2 emise g/km 295
Maximální rychlost km/h 200
Průměr otáčení m 12