|
Nissan Armada 4x4 LE
V letošním se roce prostřednictvím společnosti Impexta začal dovážet vůz Nissan ARMADA, jeho o trošku menší bratr se má na Evropském trhu
objevit na jaře roku 2005 pod označením Pathfinder.
ARMADA je už na první pohled úplně něco jiného něž Murano. Jedná se o mohutný "terénní" vůz s nadbytkem prostoru v interiéru. Nabízí vzhled
drsného vozu připomínajícího doprovodné vozy bodyguardů amerických prezidentů.
Pro nás offrouďáky je trošku zklamáním, že postrádá žebřinový rám a všechna kola jsou nezávisle zavěšena, což spolu s absencí vzduchového pérování
dává tušit, že zkřížení je velice malé a tento vůz není určen do těžkého terénu, i když se tak na první pohled tváří. Nezávislé zavěšení je ovšem trend, kterým
se ubírají všichni světoví výrobci terénních vozů a bude nutno si na tuto skutečnost zvyknout.
Vozidlo je určeno hlavně těm, kteří mají o svém teréňáku představu mohutného a prostorného vozu, který je ovšem od skutečných vozů pro off road pohodlný
a to právě díky nezávislému zavěšení všech kol, které zajišťují na rozdíl od tuhých náprav komfortní jízdní vlastnosti. Když si dám ruku na srdce, tak v poměru
k počtu prodaných aut, není skutečně mnoho těch, kteří používají vozy v těžkém terénu.
Vozidlo bylo tedy postaveno podle trendů poslední doby. Mohutný a pohodlný vůz, který budí dojem teréňáku, ale je učen spíše pro používání
na silnicích, i když se samozřejmě můžete vydat i mimo ně - tedy takové obří "SUV" nebo spíš MPV 4x4.
Už když se usadíte za volant, máte pocit nadbytku prostoru, stejně tak se cítí i všichni ostatní cestující a na rozdíl od většiny jiných vozů to platí i ve třetí ředě
sedadel. Prostě vnitřní prostor je skutečně XXL. Tomu odpovídá i rozvor kol, který opět omezuje pohyb tohoto vozu v terénu.
Na silnice je tento "koráb" nad očekávání svižný a to díky mamutímu motoru V8 o objemu 5.6 l, který ukrývá 305 koní. Ti tu nejsou, aby vymrštili jako
u Murrana vůz kupředu, ale aby si dokázali poradit ve "svižném cvalu" s třítunovým kolosem. Samozřejmě, že je za to musíte pořádně nakrmit a tak
spotřeba benzínu je vyšší - kolem 17 až 20 litrů. Pro Evropský trh se má menší bratr pod názvem Pathfinder dodávat s úsporným dieselem 2,5dCI.
Ten už sice nebude tak výkonný jako klasická "amerika", ale na druhá straně, Vám nebude tolik drancovat peněženku. Nebude tak mohutný a zřejmě
se bude moci lépe pohybovat v terénu, i když charakteristika bude obdobná.
ARMADA se přes svou velkou váhu i velké vnější rozměry na silnici chovala stabilně, k tomu jí pomáhá i systém stabilizace podvozku ESP.
V případě, že potáhnete těžký přívěs, budou zadní tlumiče automaticky vyrovnávat vozidlo o roviny. Motor dával znát, že si po rozjezdu hravě poradí s váhou
kolem tří tun a dokáže jet poměrně svižně, a to i v plném obsazení (pojme až 7 osob). Pětistupňová automatická převodovka řadí velice dobře.
Přestože je vozidlo u tohoto segmentu nezvykle vybaveno redukční převodovkou, do těžkého terénu jsme se s vozem nepouštěli, neboť jak jsem říkal,
není to jeho "parketa". A po prašných polních cestách, které byly v červnu úplně suché, nám ježdění přišlo zbytečné. Rozhodně se s ním však nemusíte
bát sjet i mimo cestu, neboť vůz je vybaven All-Mode 4WD systémem, který automaticky obstará vše potřebné k zajištění pohybu na nezpevněné cestě,
při absenci uzávěrek diferenciálu vám na kluzkém podkladě pomůže systém zamezující prokluzu kol ASR.
Pohon 4x4 lze zařadit i manuálně a hlavně na rozdíl od jiných SUV je možno zařadit za pomoci redukční převodovky i převod do pomala , který vám dovolí
pomalu kráčet těžším terénem .
Můj dojem je, že ARMADA je ideální rodinný vůz pro cestování s důrazem na bezpečnost a zcela bych v tomto směru věřil reklamnímu sloganu :
"VOLNOST PRO TVOU RODINU". Přes svůj rozměr XXL je schopný se s jistotou pohybovat i po nezpevněných cestách, ale do těžkého terénu
bych se s ním nepouštěl.
Jirka Chramosil
| Příště test vozu INFINITI z divize NISSAN |
Výbava:
klimatizace, satelitní navigace, aut. převodovka, xenonové světlomety, stabilizace podvozku (ESP), protiprokluzový systém kol (ASR), ABS, potahy kůže,
CD přehrávač, originál autorádio, centrální zamykání, imobilizér, alarm, el. okna, pevná střecha, střešní šíbr el., posilovač řízení, palubní počítač,
pohon 4 x 4, multifunkční volant, střešní nosič, hliníková kola, indikátor parkování, nastavitelný volant, výškově nastavitelná sedadla, el. seřiditelná sedadla,
vyhřívaná sedadla, tažné zařízení, centrál dálkový, regulace výšky podvozku /dorovnávání/, vyhřívané přední sklo, tónovaná skla, otáčkoměr, vyhřívaná zrcátka,
el. zrcátka, venkovní teploměr, přídavné světlomety, tempomat, zámek řadící páky, dělená zadní sedadla.
Technická data
(převzato z Nissan USA)
| Output |
305 hp @ 4,900 rpm |
| Torque |
385 lb.-ft. @ 3,600 rpm |
| 1st gear ratio |
3.827 |
| 2nd gear ratio |
2.368 |
| 3rd gear ratio |
1.520 |
| 4th gear ratio |
1.000 |
| 5th gear ratio |
834 |
| Reverse gear ratio |
2.613 |
| City/hwy |
18.0 l/100/12.0 l/100 |
| Curb weight |
2,417 kg |
| GVWR |
3,084 kg |
| Payload |
768 kg |
| Towing capacity |
4,128 kg |
| Front legroom |
1,062 mm |
| Rear legroom |
1,064 mm |
| Third legroom |
823 mm |
| Front headroom |
1,008 mm |
| Rear headroom |
1,016 mm |
| Third headroom |
912 mm |
| Front hiproom |
1,557 mm |
| Third headroom |
912 mm |
| Rear hiproom |
1,527 mm |
| Third hiproom |
1,240 mm |
| Front shoulder room |
1,654 mm |
| Rear shoulder room |
1,630 mm |
| Third shoulder room |
1,626 mm |
| Passenger area volume |
5,334 L |
| Length |
5,255 mm |
| Body width |
2,002 mm |
| Height |
1,999 mm |
| Wheelbase |
3,130 mm |
| Front tread |
1,714 mm |
| Rear tread |
1,714 mm |
| Turning radius |
6.3 m |
| Fuel tank |
110.0 L |
| Interior cargo volume |
552 L |
| Interior cargo volume seats folded |
1,611 L |
| Interior maximum cargo volume |
2,744 L |
|