|
TEST: Mitsubishi EVO IX. a VW GOLF R32 4Motion
Ne každá čtyřkolka musí být do terénu a přesto může být víc než zajímavá... jak se létá po asfaltu 4x4
I když oba vozy nemají s offroady nic společného, přesto bylo u těchto silničních dravců 4x4 zajímavé vyzkoušet, jak se chovají v extrému na silnici.
Mitsubishi EVO IX. je víc než sériovka trénikový soutěžák, už na první pohled dávají velké nasávací otvory vpředu a přítlačné křídlo vzadu znát, že se nejedná o běžný osobák.
Interiér je strohý, tak jak se na sporťák sluší, anatomické sedačky dobře drží tělo v zatáčkách, které se s tímto vozem neprojíždí, ale prolétávají. Ostrý zvuk čtyřválcového dvoulitru,
který reaguje promptně na sešlápnutí plynu, je třeba udržovat ve vyšších otáčkách. Pak Vás vystřelí za 4,8 s na sto. Přenos pohonu 4x4 pracuje bezchybně a možnost změny
svornosti díky aktivním diferenciálům, dle volby povrchu šotolina, asfalt, sníh dává vozu nové dimenze. Překvapily mě poměrně krátké rychlostní stupně, kdy i při ostré jízdě
v zatáčkách jede na 3. a 4. stupeň, 2. stupeň se řadí až těsně před zatáčkou. Naopak ve chvíli, kdy v běžném provozu dosáhnete rychlost kolem 60 km/h, můžete zařadit šestý
rychlostní stupeň a jedete jako s automatem, neboť šestka drží v rozmezí 60 až 248 km/h.
Evo má výborný záběr a na technicky náročné silnici setřese leckterý sporťák zvučnějšího jména. Sedí skutečně jak přibité a v případě, že se nebudete bát podřazovat, překročíte
mnohdy v zatáčkách zákony fyziky. Tvrdý podvozek je ovšem velice znát při denním používání a komfortní jízdu od EVA nečekejte. Brzdy fungují výborně a ani po ostrém brzdění
nejsou unavené. Jen mě zklamala ruční brzda, kterou nelze použít, k poslání auta do smyku.
Daň, kterou zaplatíte je vyšší spotřeba, která je při klidné jízdě kolem 13 -15 litrů, ale když přišlápnete plyn a vypustíte koně a pojedete opravdu sportovně, bude se pohybovat okolo
40 až 47 l na 100 km.Koho by ale u takového vozu zajímala spotřeba. Evo je sportovní náčiní a vůz pro opravdové srdcaře, když se v něm svezete nebude chtít vystoupit.
Narozdíl od EVA je VW GOLF R32 4Motion doslova vlk v rouše beránčím a na první pohled ho nerozeznáte od běžného Golfa, jen větší přední nasávací otvor,
osmnáctipalcová kola a a hlavně vzadu uprostřed dva impozantní výfuky, které jsou tak naladěné, že máte pocit jako by jelo Lamborgini. Díky zvuku vlastně nepotřebuje rádio,
neboť je stále co poslouchat. V interiéru, který je jinak shodný s běžným Golfem, upoutá na první pohled výrazně tvarovaný volant, carbonové obložení a hlavně skořepinová
přední sedadla, která dokonale obepínají tělo a mají výbornou povrchovou úpravu. R32, kterou jsme testovali, byla vybavená automatickým dvojspojkový zařízením DSG, které
vám samo předřazuje další rychlost. Je to první automat, který reaguje rychleji než manuál, neboť z 0 na 100 km/h je o 0,3 vteřiny rychlejší než v manuálu a na stovku Vás vystřelí
za 6,2, maximálku jsme naměřili 253 km/h. Řazení DSG je skutečně bezchybné. Ve městě se vůz chová jako běžný Golf, je dokonce navzdory sníženému podvozku a osmnáctipalcovým
kolům překvapivě komfortní. Jak vyrazíte mimo, zařadíte sport a přišlápnete plyn. R32 vyrazí a vy namísto dunění v nízkých otáčkách slyšíte zvuk motorové pily! To vše se zařazenou
trojkou a za stálého tahu, ve stovce přeřadí na čtyřku, to už je otáčkoměr v začátku červeného pole. Sportovní režim převodovky udržuje motor stále v otáčkách, aby byl k dispozici
dostatek výkonu. Tomuto střižení odpovídají i brzdy, které nejsou unavené i po opětovném brzdění na doraz. Oproti EVU s R32 dá ochotně přes ruční brzdu poslat do řízeného smyku.
Třešničkou na dortu je velmi přesné řazení pod volantem. Když se s ním skamarádíte, můžete zažít skutečně fascinující sportovní jízdu. Díky systému 4motion, který přes Haldex spojku
zajišťuje u pohonu 4x4 bleskový přenos trakce v závislosti na adhezních podmínkách na jednotlivé nápravy vozu. Proto R32 výborně i přes těžší předek sedí v zatáčkách - skoro jako
EVO. Těžší šestiválec s objeme 3.2 litru je výborně vyvážený a vzhledem k tomu, že ho nemusíte, tak "honit" jako motor u Eva má i spotřebu, která se dá skousnout. Když budete jezdit
podle předpisů, dostanete se i pod 10 litrů, hlavní rozdíl je ovšem ve spotřebě při sportovní jízdě. I když pojedete na doraz stále se bude pohybovat kolem 26 litrů což je výrazně méně
než u EVA.
Oba sporťáky Vás neustále vybízí přidávat plyn, v zatáčkách sedí jak přibité a když je člověk ten správný srdcař, zažije hodně adrenalinu, ale bude hodně často měnit pneumatiky,
které po dravé jízdě mizí před očima. Bohužel souběžně s nimi mizí i Vaše body, tak je otázka jak dlouho Vám zůstane řidičák. EVO je vůz pro dravce, který chtějí, aby jejich naturelu
odpovídal designem i jízdními vlastnostmi jejich vůz. Golf R32 ocení hlavně ti, kteří mají rádi občasnou sportovní jízdu a chtějí mít dostatek výkonu pro řešení krizových situací
v dopravě, ale hlavně ho budou používat v běžném provozu, neboť ze sportovně laděných aut patří k nejkomfortnějším co do pohodlí při jízdě v běžném provozu, přesto si udržuje
výborné jízdní vlastnosti pro sportovní jízdu.
Jirka Chramosil
Technická data
| |
Mitsubishi EVO IX. |
VW GOLF R32 4Motion |
| Objem válců [cm3] |
1997 |
3189 |
| Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
| Válců/ventilů |
4/4 |
6/4 |
| Max. výkon [kW]/ot |
206/6500 |
184/6300 |
| Max. toč. m. [Nm]/ot |
355/3500 |
320/2800 |
| Poháněná kola |
4x4 |
přední |
| Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
| Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,7 |
6,5 |
| Spotřeba - město [l] |
14,6 |
14,9 |
| Spotřeba - mimo město [l] |
8,2 |
8,3 |
| Spotřeba - kombinovaná [l] |
10,6 |
10,7 |
| Rozměry [DxŠxV] |
4490 x 1770 x 1450 |
4204 x 1759 x 1485 |
| Zavazadlový prostor [l] |
430 |
350 |
|