Infiniti FX35

Stejně jako Toyota vyrábí pro americký trh luxusní vozy pod dceřinou značkou LEXUS, i Nissan má pod označením INFINITI co nabídnout.

Asi nikdo netušil v době, kdy se u těchto značek vyráběly limuzíny, které měly konkurovat mercedesům, že s příchodem SUV se vyšvihne INFINITI na vysluní zájmu. Ten skok byl způsobený právě modelem Infiniti FX 35/45, který byl prvním čtyřdveřovým terénním coupé. Byl představen v Detritu před dvěma roky. Od té doby trhá rekordy prodeje s 2.000 prodaných kusů měsíčně. Bohužel zatím v nabídce pro Evropu chybí, ale můžete ho získat prostřednictví firmy Impexta s.r.o.

   

Dovolil bych si tvrdit, že je to matka dcerky, jíž je bezesporu Murano. Ovšem matka v ještě sportovnějším a luxusnějším střihu. Co v sobě vlastně Infiniti skrývá? Pod kapotou modelu FX35 najdeme zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru s výkonem neuvěřitelných 206 kW. Protože byl vůz nový, neměli jsme to srdce ho honit v maximálních otáčkách, které jsou 6.200/min. A tak jsme nemohli vyzkoušet maximální rychlost, která se výrobcem ani neuvádí. Ale zrychlení z 0 na 100 pod 8s bylo bezkonkurenční, stejně jako jeho jízdní vlastnosti. Pětistupňový automat řadí bez prodlevy. Pro sportovně naladěné řidiče samozřejmě nechybí možnost manuálního řazení převodových stupňů, tzv. sekvenční.

   

Tvrdší pérování, než jsme v "amerikách" zvyklí, je zde nutností , neboť vůz po silnici uhání jako sporťák. Dobře drží v zatáčkách, není ani přetáčivý nebo nedotáčivý - prostě se chová neutrálně. Celé tajemství je ukryto v optimálním rozložení hmotnosti 54:46. To je důsledkem podélného uložení motoru za přední nápravou převzatého jak jinak než z Nissanu 350Z. Z jeho podvozku, který byl prodloužen, rozšířen a hlavně zesílen Infiniti vychází. Bezpečný pohyb ve velkých rychlostech dále zaručuje systém pohonu všech kol označený ATTESA E-TS, který rozděluje točivý moment až 366 N.m. mezi nápravy v poměru 0:100 až 50:50. Výhodou je, že si muže řidič zvolit mód AUTO, kde se o rozdělení poměru stará počítač a v případě potřeby, tedy prokluzu kol, připne k poháněné zadní nápravě i nápravu přední. Tady je zásadní rozdíl od uspořádání pohonu klasických SUV. Ty mají pohon přední nápravy a připojuje se náprava zadní. Prostě jasný znak "sporťáku". Když chcete, můžete navolit mód Lock AWD a poměr je rozdělen na 50:50 a máte klasickou čtyřkolku. Infiniti je asi první "sportovní coupé", se kterým můžete přejet obrubník bez obav, že na něm necháte spoiler. Na druhou stranu světlá výška 193 mm je malá na to, aby jste se s ním pouštěli do většího terénu než na polní cestu! Prostě není to klasický offroad, ale nižší SUV. Mějte to na zřeteli a neničte ho, neboť skutečně není do terénu stavěné a jeho subtilní uchycení náprav stejně jako karoserii nárazem na překážku (kámen atd.) snadno poškodíte.

     

Přestože asi nikdo u tohoto "terénního coupé", nechce hledět na spotřebu, dá se průměrně jezdit i za 15 litrů a když se nenecháte tímto strojem vyprovokovat, tak při lehké noze i za 12 litrů, což bylo i pro nás překvapením.
Když otevřete (samozřejmě bez klíčku) dveře do interiéru, dýchne na vás luxus. Propracovaný interiér v kůži doplněný hliníkem. Pod volantem jsou dva velké budíky a na středu přístrojové desky rozměrný displej, který kromě multifunkčního informačního systému a TV obrazovky slouží jako navigace a přenáší i záběry kamery hlídající při parkování prostor za vozem.

   

Pohodlná sportovně střižená sedadla vpředu nabízejí dostatek místa, vzadu je ovšem díky oblému tvaru karosérie prostor jako v coupé, tedy dostatek místa jen pro dva. Na oplátku si můžete vzadu polohově nastavit polohu dvoudílného opěradla a nerušeně sledovat na vyklápěcím monitoru umístěném na stropě váš oblíbený TV program nebo film na DVD. Ani v zavazadlovém prostoru neočekávejte příliš mnoho místa, a to díky elegantní, leč nepraktické šikmé zádi a vysoké podlaze.

Tento vůz je prostě zcela jiný než běžná SUV, ale právě to je na něm zajímavé a lákavé. Bude mu určitě odpuštěna i určitá nepraktičnost, ale které sportovní coupé je praktické ?! Je určen těm, kteří chtějí zážitky jako za volantem "sporťáku" a na druhou stranu volnost pohybu neomezující se jen na bezchybně rovný asfalt.

Jirka Chramosil


Technická data

MODEL
Karoserie   5-dveřová samonosná
Počet míst k sezení   5
 
MOTOR
Počet válců, umístění   60° V6 - vpředu podélně uložený, DOHC s variabilním časováním ventilů
Počet ventilů celkem / válec   24/4
Blok / hlava motoru   hliník / hliník
Objem motoru cm3 3498
Vrtání / zdvih mm 95,5 / 81,4
Maximální výkon kW(k)/min-1 206(280)/6200 (ot./min.)
Maximální točivý moment Nm/min-1 366/4800(ot./min.)
Kompresní poměr   10,3 : 1
Palivový systém   Elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva
Druh paliva   Bezolovnatý benzín 98
Řízení emisí   3-cestný katalyzátor
 
PŘEVODOVÝ SYSTÉM
Převodovka   Pětistupňová automatická převodovka s možností manuálního řažení
Poháněná kola   Stálý pohon všech kol (p:z 0:100 až 50:50)
 
PODVOZEK
Přední náprava   Nezávislé zavěšení kol Mc Pherson
Zadní náprava   Nezávislé zavěšení kol (Multi-link)
Řízení   Hřebenové s posilovačem
Disky   18"
Pneu   265/60R18
 
HMOTNOSTI, OBJEMY, ROZMĚRY
Pohotovostní hmotnost kg 1907
Celková hmotnost kg 2427
Užitečná hmotnost kg 520
Celková délka mm 4803
Celková šířka mm 1925
Celková výška mm 1651
Objem palivové nádrže l 90
 
SPOTŘEBA PALIVA, JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Spotřeba paliva - mimo město l/100 km 11,8